پرسنال برندینگ یا برندسازی شخصی یک استراتژی حساس و بسیار کاربردی در دنیای امروز به حساب میرود. اما چطور باید یک پرسنال برندینگ خوب ایجاد کنیم؟
در دنیای کسبوکار امروز تفاوتی ندارد چه هدفی دارید. چه کاری می کنید ، چگونه کسب و کار خودتان را تبلیغ می کنید چقدر تخصص دارید چقدر درآمد کسب میکنید همه این کارها را باید تحت یک عنوان برند فعالیت کنید. برندسازی شخصی یا پرسنال برندینگ یکی از کاربردیترین استراتژیهای بازاریابی است که از قضا در زمینه بازاریابی آنلاین کاربرد بهمراتب بیشتری دارد. و این برندسازی به شما کمک میکند تا راه صعود به موفقیت را سریعتر طی کنید؛ اما چیزی که در اینجا قابلتوجه است این است که برای ساختن یک برند شخصی به چیزی فراتر از محبوبیت نیاز دارید. درحقیقت برند شما چیزی است که از طریق آن مشتریان شما را میشناسند و بهنوعی در بین سایر کسبوکارهای مشابه شما را متمایز میکند. میتوان گفت که شما به دنبال هر نتیجهای از کسبوکار خود باشید، با ساخت یک برند شخصی بهسادگی میتوانید آن را به دست آورید. اگر شما بتوانید برند شخصی خود را به مشتریان بشناسانید و شما را بشناسند می توان گفت که تقریباً اصلیترین بخش از مسیر موفقیت را طی کردهاید.
در این مقاله ما 6 راهکار اساسی یا 6 فوتوفن کلیدی برای ساخت یک برند شخصی را به شما بهصورت بسیار مؤثر ارائه می دهیم. شما با مطالعه دقیق این راهکارها دید خیلی بهتری از مسئله برندینگ و به ویژه پرسنال برندینگ به دست خواهید آورد.
1. خودتان را درک کنید
قدم اول در بحث ساخت و توسعه یک برند شخصی، شناخت خودتان است. چرا ؟چون تمامی اشخاص فکر می کنند که خودشان را به خوبی میشناسند این مرحله را بسیار پیشپاافتاده و ساده میپندارند؛ اما سؤال اصلی اینجاست که آیا شما واقعاً خودتان را به خوبی میشناسید؟ در حالی که بشر پیچیدهترین مخلوقی است که بر روی کرهی زمین زندگی میکند. ما انسانها همواره خودمان را با بقیه مقایسه میکنیم و آیا نسبت به دیگران برتری داریم یا نه؟ اگرچه ممکن است این مسئله شما را در یک رقابت سخت با دیگران ازجمله با کسانی که در حیطه شما فعالیت میکنند به چالش بکشاند اما این مسئله تأثیر چندانی بر روی پیشرفت برند شما ندارد. چیزی که مهم است این است که دقیقاً بدانید چه چیزی شما را از سایرین متمایز مینماید. و ویژگی و مزیت شما نسبت به دیگران چی است
و باید نقاط ضعف و قوت خود را به خوبی بشناسید و به خوبی بدانید که شما که هستید، چه مهارتهایی دارید و چه کارهایی قرار است انجام دهید. این قدم بسیارریز و آسان نیست پس بهتر است بنشینید و فکر کنید که چه چیزی شما را تبدیل به خودتان و چیزی که واقعاً هستید میکند. و حتما قبل از اینکه حتی شروع به ساخت و پیادهسازی ایدههای خود کنید، ابتدا زمان کافی برای اینکه ماهیت شخصی خودتان را پیدا کنید بگذارید. اگر دیرتر اما با اطلاعات بیشتر فعالیت خود را شروع کنید خیلی بهتر است تا اینکه بدون اطلاع و شناخت کافی از نیازها و اهدافتان کار خود را استارت بزنید.
2. بازار هدف خودتان را پیدا کنید
هنگامیکه شما مهارتهای خودتان را کشف کردید و شما باید بررسی کنید در چه شاخی از کسب و کارتون پتانسیل رشد و شکوفایی دارید.و این حوزه برای هر کسب و کاری متفاوت است . به طور سادهتر میتوان گفت که زمینههایی که شما در آنها موفقتر هستید و میتوانید کسبوکار خود را در آنها بهبود ببخشید را پیدا کنید که دیگران برای تواناییهای شما ارزش قائل شوند. در هر شغلی بخشهای مختلف وجود دارد اما باید ببینید که شما در کدام جزء به رشد و شکوفایی می رسید ؛ بنابراین یک لیست از تمامی این فرصت ها برای خود تهیه نمایید. این لیست میتواند با استفاده از جستجو و تحقیق دربارهی احتیاجات هر صنعت و نقشی که شما در جهت برطرف کردن آن نیاز عمل خواهید کرد ساخته شود.
و این فرصت ها میتوانند در مورد سلامتی، تکنولوژی، کامپیوتر، مواد غذایی و هر حوزهی دیگری باشد. پس بهتر است به خاطر بسپارید که ساخت یک برند شخصی قبل از هرچیز نیاز به پیدا کردن علاقه و استعداد شما به یک زمینه خاص دارد.
3. استفاده از ابزار های اجتماعی
شما باید از شبکههای اجتماعی برای متمایز کردن خود و همچنین جهت اعتبار بخشیدن به کار خود استفاده نمایید. اخیراً شبکههای اجتماعی از ابزاری برای سرگرمی و اشتراک لحظات و روزمرگیهای زندگی شخصی، تبدیل به ابزاری برای ارتقاء بخشیدن به کسبوکارها به خصوص تجارتهای اینترنتی شدهاند. در چند سال اخیر شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب، فیسبوک، لینکدین، توییتر و … پیشرفتهای قابلتوجهی داشتهاند بهطوریکه امروزه مردم بیشازپیش به این رسانهها روی آوردهاند و کمتر کسی را میتوانید پیدا کنید که در این شبکهها عضویت نداشته باشد. تمامی کسبوکارها بهگونهای به این شبکههای اجتماعی متصل هستند و هرروزه بخش بزرگتری از کاربران از این طریق برای کسبوکارهای کوچک و بزرگ به مشتری تبدیل میشوند. ازاینرو کارآفرینان نوپا تمامی استراتژیهای خود را برای بهره گرفتن از این شبکهها به کار میگیرند.
و باید دقت داشته باشید که چیزی که در این شبکهها به اشتراک میگذارید نشانه برند و به نوعی اعتبار شماست و شما را از دیگران متمایز مینماید. پس در انتخاب محتواهایی که به اشتراک میگذارید نهایت وسواس را به خرج دهید. همچنین ظاهر پستهای شما باید بسیار حرفهایتر از رقیبانتان باشد چرا که ارتباط بصری با مخاطب تأثیر غیرقابل توصیفی دارد. اگر خودتان مهارتی در زمینه طراحی ندارید بهتر است که یک کارشناس را برای تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی خود استخدام کنید. علاوه بر این به خاطر داشته باشید که پستهایی که میگذارید شما را باید مستقیماً به هدفتان برساند.
به یاد داشته باشید که ساختن برند در شبکههای اجتماعی تأثیر بسیار قابلتوجهی بر روی درک افراد از کسبوکار شما دارد. تأثیری که حتی تصور آن را هم نمیتوانید بکنید! ازاینرو هرگز این موضوع را بیارزش در نظر نگیرید و به آن بهایی دوچندان دهید
4. از اجتماعات برای برندسازی استفاده نمایید
شما با حضور در گروهها، سمینارها یا کنفرانسها و … شرکت کنید و برند خودتان را بسازید که مخاطبین شما هم مردم عادی و هم افراد مستعد هستند که شما می توانید این دو گروه را می توانید تبدیل به مشتری کنید ولی وقتی در این محافل وارد می شوید باید از خودتان خلاقیت و ایده های زیادی بدهید تا شما را بعنوان یک فرد خلاق و نوآور در نظر بگیرند
توجه کنید که هنگامیکه ایدههایتان را گفتید عدهای ممکن است آن را قبول کنند و عدهی زیاد دیگری آن را قبول نکنند. یادتان باشد که یک ایده، میتواند دیدگاه شما را نسبت به یک موضوع نشان دهد و شما باید همیشه منتظر انتقاد و یا حتی منتظر نکوهش از طرف دیگران باشید. افراد بسیاری وجود دارند که ممکن است ایدهی شما را قبول نداشته باشند و یا حتی در مواردی آن را به تمسخر بگیرند، ولی شما نباید دلسرد شوید و چیزی که به آن اطمینان دارید را انجام دهید. جالب است بدانید که خیلی از کسبوکارهای موفق فعلی از جمله بزرگترین کمپانیهای معروف دنیا از ایدههایی آغاز شدند که از نظر خیلیها احمقانه به نظر میرسیدند. معمولاً یکی از بهترین روشها برای پرورش ایدههای خام، رفتوآمدهای اجتماعی است. به همین خاطر است که شما باید سعی کنید از نظرات مثبت و منفی دیگران برای شکل دادن به برند شخصیتان استفاده کنید.
5. حتما سایت داشته باشید
بهترین راه برای نمایش رزومه کاری، ساخت یک وبسایت است. وبسایتتان را به جای رزومه برای دیگران ارسال نمایید. در این صورت علاوه بر اینکه رزومه خود را به صورت سازمانیافتهتر برای دیگران ارسال کردهاید، به آنها کلاس کاری خود را هم نشان دادهاید. حتی اگر این موارد را هم در نظر نگیریم، داشتن یک وبسایت برای یک برند شخصی تقریباً اجتنابناپذیر است.
اگر می خواهید وب سایتان تاثیر گذار باشد حتما باید این صفحات را درنظر بگیرید؟
1- صفحه مقالات
2- مهارتهای که دارید
3- نمونه کار
4- تقدیرنامه ها و رضایت نامه
5- اطلاعات تماس
6- لینکهای صفحات شما در شبکههای اجتماعی
7- معرفی خودتان
درمعرفی خودتان نه مبالغه کنید و نه خودتان را دست کم بگیرید، سعی کنید آن چیزی که هستید بیان کنید، چیزی که همیشه طرفدار بیشتری پیدا میکند شخصیت واقعی خودتان است نه چیزی که سعی به تظاهر کردن آن میکنید.
و حتما به وبسایتتان بهعنوان یکی از اساسیترین ابزارهای اقتصادی نگاه کنید. هر چیزی که در اینترنت انجام میدهید باید به وبسایتتان لینک داده شود و این وبسایت همیشه باید بهروز باشد. از طریق این روش وقتی مردم شما را در اینترنت جستجو میکنند به آدرس وبسایتتان برمیخورند و از طریق وبسایت راههای ارتباطی با شما را پیدا میکنند.
6. مداوم در حال یادگیری باشید
ضرب المثلی است که میگوید یادگیری یک فرآیند بیپایان است بهطوریکه اصلاً مهم نیست که چند سال سابقه کار دارید یا چندین کتاب خوانده باشید، همیشه چیزهای جدیدی وجود دارد که باید یاد بگیرید. برای یادگیری از هر منبعی از جمله وبلاگها، کتابها، ویدیوها، مصاحبهها، پادکستها، دورههای آموزشی، کنفرانسها، راهنمایی دیگران و … استفاده کنید.
یادگیری چیزی است که باعث میشود همیشه رشد کنید. رهبران بزرگ و متخصصان اقتصادی به این خاطر در تجارت خود موفق شدهاند که همواره مطالب جدید یاد گرفتهاند. معمولاً مردم برای یادگیری یک مبحث جدید تنبلی میکنند. اما اگر هدفی مهم و پشتکار مناسب برای رسیدن به آن هدف سرلوحه کار قرار بگیرد، یادگیری نه تنها خستهکننده نخواهد بود، بلکه بسیار لذتبخش و هدفمند نیز خواهد شد.
نتیجهگیری
حال که اهمیت برند شخصی و راه و روش ساختن آن را پیدا کردید، به نظر شما برند شخصی تا چه میزان میتواند بر روی موفقیت نهایی شما تأثیر بگذارد؟ آیا شبکههای اجتماعی روشی تأثیرگذار برای ایجاد تفکر مثبت دربارهی شما هستند؟ آیا ساخت یک وبسایت و ارائه اطلاعات خاص در آن باعث میشود تا اعتبار شما به مقدار قابلتوجهی بیشتر شود؟ در پاسخ به این پرسشها باید گفت بله! برندسازی شخصی یک استراتژی مخصوص است که برای توسعه بخشیدن و گسترش دادن آن شما حتماً به ابزارهایی خاص نیاز دارید. چیزی که مشخص است این است که برندسازی شخصی امری است که انجام آن دشواریهای فراوانی دارد و از لحاظ زمانی و مالی هزینههای زیادی برای شما خواهد داشت، اما درصورتیکه بتوانید تمامی مراحل را بهدرستی انجام دهید قطعاً درنهایت فردی موفق خواهید شد.